logo idea innovation

Usługi z zakresu dostępności

Doradztwo z dostępności

Doradztwo z zakresu dostępności cyfrowej, architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej, w tym projektowanie uniwersalnego, obejmuje zagadnienia poruszane na szkoleniach z naciskiem na jego specjalistyczne elementy. Usługi doradcze są spersonalizowane i dostosowane do potrzeb danego klienta czy grupy. W Idea Innovation dbamy o to, aby oferowane przez nas wsparcie było ukierunkowane bezpośrednio na indywidualny rozwój umiejętności. W ramach wsparcia doradczego najpierw przeprowadzamy diagnozę umiejętności z zakresu dostępności danego klienta czy grupy, co pozwoli nam przygotować adekwatną ścieżkę doradczą. Diagnoza obejmuje podstawowe zagadnienia poruszane na szkoleniach Idea Innovation. Po przeanalizowaniu wyników diagnozy jesteśmy w stanie określić obszary, od których należy zacząć czy, które należy powtórzyć, jeśli dany klient czy grupa byli wcześniej uczestnikami naszych szkoleń. Następnie opracowujemy zindywidualizowany plan doradczy, który po zatwierdzeniu przez klienta czy daną grupę, zostaje wykonany.

 

Na każdym etapie przeprowadzania usługi doradczej istnieje możliwość zmiany lub aktualizacji planu doradczego zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami klienta czy grupy. Plan doradczy dzieli się na etapy, po których ukończeniu odbywają się testy sprawdzające wiedzę z zagadnień poruszanych na danym etapie. W ten sposób nasz zespół jest w stanie skutecznie identyfikować luki w wiedzy i na bieżąco je uzupełniać.

Szkolenia z dostępności

Szkolenia z zakresu dostępności dzielą się na szkolenia z dostępności architektonicznej, dostępności cyfrowej oraz dostępności informacyjno-komunikacyjnej, w ramach których poruszana jest również kwestia projektowania uniwersalnego.

Części teoretyczne oraz teoretyczno-praktyczne szkoleń Idea Innovation odbywają się zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Z kolei części praktyczne szkoleń odbywają się tylko i wyłącznie zdalnie w celu zapewnienia trwałych efektów szkolenia.

Każdy etap szkolenia jest zakończony testem sprawdzającym wiedzę z zagadnień poruszonych na danym etapie. Po ukończeniu całego szkolenia uczestnik przystępuje do egzaminu potwierdzającego nabyte umiejętności.

Dostępność architektoniczna

Przykładowy plan szkoleniowy:

Etap 1: Dostępność architektoniczna w teorii, czyli podstawy dostępności architektonicznej

  • czym jest dostępność architektoniczna
  • korzyści wynikające z dostępności architektonicznej
  • czym jest projektowanie uniwersalnego
  • korzyści wynikające z projektowanie uniwersalnego
  • standardy i przepisy prawne obowiązujące w zakresie dostępności architektonicznej, a także projektowania uniwersalnego
  • zasady projektowania uniwersalnego
  • przykłady uniwersalnych rozwiązań w architekturze
  • rodzaje niepełnosprawności i ich potrzeby
  • dostępność architektoniczna wewnątrz obiektu, jak i na zewnątrz
  • nowoczesne technologie wspomagające dostępność
  • metody i narzędzia oceny dostępności
  • systemy informacyjne dla osób z niepełnosprawnościami
  • przykłady obiektów, które wpisują się w zasady dostępności architektonicznej oraz obiektów, które się w te zasady nie wpisują

Etap 2: Teoria i praktyka w kontekście dostępności architektonicznej

  • analiza przypadków w celu określenia ich dostępności
  • modyfikacja nieprawidłowych przypadków na model dostępny
  • praca grupowa polegająca na stworzeniu dostępnego projektu z uwzględnieniem wszystkich elementów omówionych na 1 etapie szkolenia
  • analiza luk, błędów i nieprawidłowości w projektach grupowych i ich wspólna korekta
  • zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w praktyce
 

Etap 3: Uzupełnienie i podsumowanie zdobytych informacji

Ten etap opiera się na grupowych dyskusjach oraz sesji pytań i odpowiedzi, w trakcie których uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość powtórzenia nabytej wiedzy czy też jej uzupełnienia wraz z prowadzącymi szkoleń. Wybór tematów poruszanych na tym etapie szkolenia należy do uczestników. Istnieje również możliwość poruszenia innych kwestii z zakresu dostępności architektonicznej, czyli kwestii, które nie zostały poruszone na szkoleniu, jeśli uczestnicy szkolenia wyrażą taką chęć lub potrzebę.

Dostępność informacyjno-komunikacyjna

Przykładowy plan szkoleniowy:

Etap 1: Dostępność informacyjno-komunikacyjna w teorii, czyli podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej

  • czym jest dostępność informacyjno-komunikacyjna
  • standardy i przepisy dotyczące dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • korzyści wynikające z dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • czym jest projektowanie uniwersalne
  • korzyści wynikające z projektowanie uniwersalnego
  • standardy i przepisy prawne obowiązujące w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej, a także projektowania uniwersalnego
  • zasady projektowania uniwersalnego
  • zasady tworzenia treści zgodnych z zasadami dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • zasady tworzenia treści w języku prostym
  • zasady tworzenia treści w języku łatwym
  • zasady oznaczania treści Easy To Read (ETR)
  • różnice pomiędzy językiem prostym i łatwym
  • zasady tworzenia dostępnych dokumentów
  • zasady tworzenia dostępnych prezentacji multimedialnych
  • zasady tworzenia dostępnych treści w mediach społecznościowych
  • zasady tworzenia dostępnych grafik
  • zasady dostępności dokumentów audio
  • zasady dostępności materiałów drukowanych
  • specyficzne potrzeby osób z danymi rodzajami niepełnosprawności
  • nowoczesne technologie wspomagające dla osób z niepełnosprawnościami
  • dostępność informacji w przestrzeni publicznej

 

Etap 2: Dostępność informacyjno-komunikacyjna w praktyce

  • analiza różnego typu treści pod kątem zgodności z zasadami dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • modyfikacja błędnych treści na model dostępny informacyjno-komunikacyjnie
  • tworzenie tekstów w języku prostym
  • tworzenie tekstów w języku łatwym
  • tworzenie dostępnych plików multimedialnych
  • tworzenie dostępnych grafik
  • analiza przykładów treści stworzonych zgodnie z zasadami dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • metody oceny dostępności informacyjno-komunikacyjnej
  • zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w praktyce

 

Etap 3: Uzupełnienie i podsumowanie zdobytych informacji

Ten etap opiera się na grupowych dyskusjach oraz sesji pytań i odpowiedzi, w trakcie których uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość powtórzenia nabytej wiedzy czy też jej uzupełnienia wraz z prowadzącymi szkoleń. Wybór tematów poruszanych na tym etapie szkolenia należy do uczestników. Istnieje również możliwość poruszenia innych kwestii z zakresu dostępności architektonicznej, czyli kwestii, które nie zostały poruszone na szkoleniu, jeśli uczestnicy szkolenia wyrażą taką chęć lub potrzebę.

Dostępność cyfrowa

Przykładowy plan szkoleniowy:

Etap 1: Dostępność cyfrowa w teorii, czyli podstawy dostępności cyfrowej 

omówienie definicji dostępności cyfrowej

  • czym jest dostępność cyfrowa
  • korzyści wynikające z dostępności cyfrowej
  • standardy związane z dostępnością cyfrową
  • zasady projektowania uniwersalnego
  • zasady tworzenia aplikacji zgodnie z zasadami dostępności cyfrowej
  • zasady tworzenia stron internetowych zgodnie z zasadami dostępności
  • zasady tworzenia platform zgodnie z zasadami dostępności
  • przegląd regulacji prawnych z zakresu dostępności cyfrowej
  • przegląd standardów i wytycznych WCAG
  • zasady tworzenia treści zgodnych z zasadami dostępności cyfrowej
  • rodzaje niepełnosprawności i ich potrzeby
  • zasady dostosowania tekstu, obrazów, multimediów oraz dokumentów zgodnie z zasadami dostępności cyfrowej
  • zasady dostępności w mediach społecznościowych
  • narzędzia i metody do testowania dostępności cyfrowej


Etap 2: Dostępność cyfrowa w praktyce

Na tym etapie szkolenia, uczestnicy wykorzystają w praktyce wiedzę nabytą podczas 1 etapu szkolenia. Ich zadaniem będzie ocena dostępność cyfrową istniejących stron internetowych i aplikacji mobilnych, identyfikując potencjalne błędy, braki oraz obszary wymagające poprawy. Kolejnym krokiem będzie projektowanie własnych stron internetowych i aplikacji mobilnych, przy wsparciu ekspertów, z uwzględnieniem zasad dostępności cyfrowej oraz zasad projektowania uniwersalnego.

Etap 3: Uzupełnienie i podsumowanie zdobytych informacji

Ten etap opiera się na grupowych dyskusjach oraz sesji pytań i odpowiedzi, w trakcie których uczestnicy szkolenia będą mieli możliwość powtórzenia nabytej wiedzy czy też jej uzupełnienia wraz z prowadzącymi szkoleń. Wybór tematów poruszanych na tym etapie szkolenia należy do uczestników. Istnieje również możliwość poruszenia innych kwestii z zakresu dostępności architektonicznej, czyli kwestii, które nie zostały poruszone na szkoleniu, jeśli uczestnicy szkolenia wyrażą taką chęć lub potrzebę.